• Matěj Boruta

Aukro stabilizuje svou pozici největšího českého aukčního online tržiště (2/2)

Aktualizace: kvě 4



V roce 2018 jsme se stali se skupinou Leverage (LVRG) největšími společníky Aukra, získali společnost pod provozní kontrolou a po roce od vstupu se ukazuje, že jsme na správné cestě. Platforma, i když v sobě stále skrývá obrovský potenciál ke zlepšení, nikdy nebyla v takové kondici jako nyní, a konec roku 2018 společnost skončila po několika letech v meziročním růstu. Víme, co máme dělat, a věřím, že rok 2019 a 2020 bude pro společnost zlomový. Co následovalo po migraci?


Aukro mění management a končí v meziročním růstu


Jakmile se produkt alespoň trochu stabilizoval, Aukro se potřebovalo zabývat strategií, která byla do té doby zděděná od společnosti Allegro. Václav Liška odchází z vedení koncem roku 2017 a vedení přebírá David Vychytil.


Skupina Leverage se spojuje s Václavem Liškou a v mezidobí vyjednává výkup celého aktuálního managementu. Krátce na to se Leverage stává největším společníkem se 45% podílem a získává vedení společnosti pod kontrolu v čele s Lumírem Kunzem, Michalem Oškerou a Davidem Fuchsem.


Tento tým vypracoval novou strategii, která je založena na spoustě dialogů s Václavem, kmenovými i novými zaměstnanci Aukra a jeho partnery. Nová strategie se koncem roku na trhu střetává s pozitivním ohlasem. Tým se začíná zaměřovat na nové priority a rok 2018 zakončil v meziročním růstu. Toho se podařilo dosáhnout pouze s 1/3 marketingovými náklady oproti předchozímu roku.


Kde je Aukro nyní a kam směřuje?


Trh e-commerce v ČR


Na českém trhu e-commerce se prodalo 135 mld. Kč zboží v roce 2018, je to pouze 9,1% celkového maloobchodu a trh stále roste o cca 17% meziročně. V tomto objemu přitom není reflektován online trh s použitým zbožím, protože online bazary většinou nevydělávají na transakcích a netuší, kolik prodejů se reálně uskuteční. Velikost trhu s použitým/ rozbaleným/ vráceným zbožím se odhaduje na 2 % - 5 % celkového maloobchodu v ČR. Trh je tedy dost atraktivní pro další růst jednotlivých e-commerce hráčů.


Unikátnost, konkurenční výhoda a strategie


Aukro do podzimu 2018 vstoupilo s jasnou B2C a C2C strategií. Aukro je a vždy bylo na českém trhu nejsilnější v aukcích a v zajištění odbytu pro unikátní položky - cenou či obsahem. Zároveň přestává konkurovat e-shopům a začíná se stávat jejich partnerem pro odbyt použitého či rozbaleného zboží. Pro běžné uživatele začíná být Aukro opět hlavně o aukcích.


Aukro je tedy aukční portál pro běžné uživatele a řízené odbytiště použitého/ rozbaleného zboží pro e-shopy, na kterém uživatelé výhodně nakupují a v aukcích "vyhrávají“.


Atraktivita trhu, tržní pozice a vymezení Aukra na trhu e-commerce dávají silné předpoklady k dalšímu růstu.


Proč jít na Aukro jako kupující nebo prodávající?


Kupující na standardním e-shopu potřebují konkrétní zboží, za co nejnižší cenu a ideálně ještě daný den, včetně záruk. Aukro ale není e-shop. Aukro je portál, kde můžete nalézt opravdu zajímavé zboží za výhodnou cenu, případně se účastnit aukce. Na Aukru se prohledává, surfuje, výhodně nakupuje a v aukcích "vyhrává". Zároveň Aukro garantuje bezpečnost nákupu, čímž se odlišuje od jiných online bazarů a inzertních portálů.


Jako prodávající si zde budujete profil úspěšného prodejce a tím získávate tržní kredibilitu. Na Aukru můžete prodávat skrz aukci "od korunky" nebo od své min. ceny, a sledovat postupné šplhání ceny podle poptávky. A pokud máte e-shop s použitým/ poškozeným/ rozbaleným zbožím na skladě, Aukro je skvělé místo, kde se zboží zbavit např. v aukčním mechanismu a tím nabídnout kupujícím sice otevřené ale stále nové zboží.


A proč je Aukro zajímavá investice?


Aukro je největší online tržiště a patří do TOP 10 největších společností na českém e-commerce trhu - 6 mil. návštěv měsíčně, 4 mil. registrovaných uživatelů a 400 tisíc aktivních uživatelů, kteří Aukro běžně používají.


To, co je obecně na online tržištích zajímavé, je jejich EBITDA marže okolo 20%-30% (někdy se to může blížit až 40%, pokud má společnost rozhodující pozici na trhu). Příčinou je provozní páka a vnitřní potenciál online tržiště - to znamená, že kromě transakčního businessu se mohou (a postupně budou) přidávat také komplementární služby jako doprava, platby, pojištění a záruky či nákupy na splátky. Dále celkový efekt provozní páky je podporován faktem, že Aukro nepřijde se zbožím vůbec do styku.


Aukro má za sebou nejtěžší 2 roky produktové stabilizace. Nová strategie si sedá a vnitřní generátory hodnoty začínají být aktivní. Aktuálním cílem je zrychlit růst a znovu upevnit pozici Aukra mezi TOP hráči české e-commerce scény.


Dlouhodobě se hovoří o krizi. Aukro je ale anti-cyklický byznys, který v případě krize může být ještě více podpořen poptávkou po použitém a zvýhodněném zboží. Tuto tézi mimo jiné podporuje vrchol Aukra v roce 2008/2010 (pozn. autora: tato anticykličnost Aukra se projevila silnějším růstem i během pandemie v roce 2020 a 2021).